Wiosna idzie dużymi krokami, a wraz z nią nowości czytelnicze i filmowe. Po raz kolejny nasz zbiór wzbogacił się o kolejne interesujące pozycje.
Pierwsza na polskim rynku biograficzna opowieść o genialnym i kontrowersyjnym Sergu Gainsbourgu (1928-1991) – francuskim kompozytorze i piosenkarzu, aktorze, scenarzyście i reżyserze, który stał się siłą sprawczą i głównym prowokatorem rewolucji seksualnej w swoich czasach.
W 1969 roku napisał piosenkę, która stała się jednym z największych światowych przebojów w historii. Utwór „Je t’aime… moi non plus (Kocham Cię, ja też nie…) zamiast z Brigitte Bardot, dla której był przeznaczony, Gainsbourg zaśpiewał ze swoją ówczesną kochanką, piosenkarką Jane Birkin. Tekst i wykonanie wywołały liczne kontrowersje, głównie ze względu na pojawiające się w nim podteksty seksualne, a także sposób interpretacji (m.in. westchnienia Birkin w miłosnym uniesieniu, symulujące odgłosy kobiecego orgazmu). Utwór został uznany za skandaliczny. Zabroniono jego emisji w Hiszpanii, Islandii, Jugosławii, Szwecji, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Do dzisiaj, zarówno życie Gainsburga jak i sama piosenka wywołują wielkie emocje, u niektórych: rumieńce wstydu i zażenowania, u innych: zachwyt i oczarowanie.
Nikt nie mógł przeczytać Tajnego dziennika wcześniej. Cała twórczość Białoszewskiego to osobliwy pamiętnik. To dzieło – ze względu na stopień szczerości i samoobnażenia – mogło zostać wydane dopiero kilkadziesiąt lat po śmierci poety. W swojej „domowej epopei” Białoszewski przygląda się ludziom, znanym i nieznanym. Przygląda się również sobie, odsłania bujne życie towarzyskie, artystyczne, prywatne, erotyczne. Grzesznik, który „grzech” swój wybrał i przełamał tabu. Optymista, któremu życie nie oszczędziło męczarni, choroby i samotności.
Trzy kobiety. Gwiazda filmowa, mistyczka, arystokratka zafascynowana psychoanalizą.Na pozór dzieli je wszystko. Łączy obsesyjna myśl, że muszą porzucić swoje dotychczasowe życie i odnaleźć to, co naprawdę ważne. Eric-Emmanuel Schmitt, zdobywca nagrody literackiej Goncourtów 2010, zabiera czytelników w niezwykłą podróż przez czas i historię, by przedstawić losy fascynujących kobiet. W swej najnowszej powieści z wrażliwością filozofa i pasją wytrawnego detektywa zgłębia tajemnice kobiecej duszy. W tym lustrze może się przejrzeć każda z nas.
Bestsellerowa autobiografia Krystyny Chiger, która wraz z grupą uciekinierów z getta w czasie II Wojny Światowej przetrwała 14 miesięcy w lwowskich kanałach. Tę prawdziwą historię opowiada najnowszy film Agnieszki Holland „W Ciemności” – polski kandydat do OSCARA, którego fragmenty zilustrują rozmowę. Zielony sweterek istnieje do dziś. Jest eksponatem w waszyngtońskim Muzeum Holocaustu. Tytułowa dziewczynka to ośmioletnia Krysia, która opowiada o pobycie w lwowskim getcie i codzienności w cuchnących kanałach. Jej historia jest pełna kontrastów – między przedwojennym, luksusowym życiem rodziny Chigerów a miesiącami spędzonymi w ciemności, brudzie i wilgoci. Ta książka jest zadziwiającym i budzącym nadzieję dowodem siły ludzkiego charakteru. Jest w niej wszystko: strach, rozpacz, miłość, modlitwa, zdrada, nadzieja, intymność…
Kurort po sezonie to widok nader smutny. Właśnie w listopadowych, opuszczonych Międzyzdrojach „odartych z ostatnich letnich iluzji i marzeń o Las Vegas” rozgrywa się powieść kryminalna Michała Witkowskiego „Drwal”. Po niezbyt udanej „Margot” dostajemy teraz jedną z najlepszych obok „Lubiewa” jego książek. Lekko poprowadzoną, z dopracowaną (choć zawikłaną) intrygą kryminalną, rozmaitymi literackimi odniesieniami, pełną humoru i – co najważniejsze – autoironiczną. Bohaterem jest bowiem Michał Witkowski, pisarz prawie celebryta, tyjący pedzio na diecie, zafascynowany lujami, czyli dresiarzami. Z dużą frajdą obserwujemy jego uzależnienie od antydepresantów, słabostki, neurozę, snobizmy i zwyczaje: pakuje się w rozmaite tarapaty, bo może się to „nada do prozy”. Z drugiej strony ma wyczulone ucho na rozmaite języki, szuka natchnienia w XIX-wiecznych kronikach kryminalnych; słychać tu Gombrowicza, czasem Białoszewskiego i nawet powieści przygodowe w typie Pana Samochodzika.
Los zmienia życie rodziny Matta Kinga, spadkobiercy wielkiej fortuny na Hawajach. Kiedy po wypadku jego żona zapada w śpiączkę, musi nagle zająć się wychowaniem swoich córek. Zajęty do tej pory swoimi sprawami, Matt staje przed bardzo trudnym zadaniem. Siedemnastoletnia Alex odkrywa uroki bycia niegrzeczną dziewczynką, a dziesięcioletnia Scotty planuje pójść w ślady starszej siostry. Mało tego, znają sekret matki, którego odkrycie jeszcze bardziej skomplikuje życie Matta. Jak w rajskiej scenerii Hawajów – gdzie nawet w szpitalu można kupić pocztówki z surferami – przeżyć rodzinny dramat? Jak wyobrazić sobie popalającego trawkę chłopaka w roli zięcia? Jak zostać prawdziwym ojcem? Młoda pisarka z Hawajów Spadkobiercami podbiła serce krytyki i czytelników. „San Francisco Chronicle” uznało ją za jedną z najlepszych książek roku, czytelniczki amerykańskiej edycji „Elle” doceniły swoją nagrodą, a w prywatnym rankingu najlepszych rzeczy roku Sofia Coppola umieściła Spadkobierców na pierwszym miejscu.
Watykan: plac św. Piotra i papież błogosławiący tłumy; Kaplica Sykstyńska i inne zapierające dech w piersiach dzieła sztuki; niewielkie państwo i wielka, nie zawsze czysta polityka i interesy; integralna część Rzymu i Włoch wraz z ich bogatą historią naznaczoną wydarzeniami dramatycznymi i nierzadko tajemniczymi…Autor przedstawia interesującą galerię postaci i zdarzeń związanych z Watykanem od starożytności po czasy współczesne: Neron i pożar Rzymu, Konstantyn Wielki, templariusze, jezuici, inkwizytorzy i Opus Dei. Pojawiają się oczywiście papieże: pokorny Celestyn V i arogancki Bonifacy VIII, kontrowersyjny Pius XII i cichy Jan Paweł I. Zwykle towarzyszą im sławni artyści, m.in. Bernini i Borromini, Michał Anioł i Rafael. Augias nie pomija spraw trudnych, rzucających cień na Stolicę Apostolską: zamordowanie dowódcy Gwardii Szwajcarskiej Aloisa Estermanna i jego żony czy oszustwa na skalę międzynarodową, w jakie uwikłany był bank watykański, i jego powiązania z serią zabójstw.Autor, czerpiąc z bogatej historii i popierając swoje tezy wnikliwymi badaniami, w fascynujący sposób ukazuje, jaką cenę płaci się za próby połączenia władzy duchowej i religijnej z bardzo ziemskimi ambicjami.
Ta książka to zapis dwuletnich rozmów redaktor Gazety Wyborczej Aleksandry Klich z arcybiskupem Józefem Życińskim. Pytała go, czy kościoły opustoszeją. – Tak. Ale to wyzwanie, a nie powód do biadolenia – odpowiedział. Pytała o feminizm. – Parytet to najprostszy sposób uciszenia męskich sumień. Pytała o in vitro, eutanazję, seks, przyjaźń i kontakty z SB. Chciała jeszcze zapytać, czy możliwe jest zbawienie poza Kościołem, po co nadstawiać drugi policzek i czy piekło jest puste… Miała jeszcze wiele pytań. Nie zdążyła ich zadać. Zmarł 10 lutego 2011 roku.
Rekonstrukcja dramatycznych wydarzeń w Gdyni, zakończonych brutalną pacyfikacją manifestantów przez oddziały wojska i milicji w 1970 roku.
„1920 Bitwa Warszawska” to wielki fresk historyczny o jednej z najważniejszych bitew w dziejach świata. To także jedna z pierwszych w Europie i pierwsza w Polsce, pełnometrażowa produkcja zrealizowana w 3D. Za kamerą stanął Jerzy Hoffman, nominowany do Oscara mistrz wielkich widowisk historycznych.