Ośrodek Psychologiczno-Pedagogiczny
Konferencja Ośrodka RAZEM z cyklu Nowy Wspaniały Świat zakończona dużym sukcesem.
W czwartek 28 października 2010 r., w godzinach od 10:00 do 14:00 przy ul. Pomorskiej 39/41 odbyła się konferencja na temat:
Nie tylko dopalacze: nowe środki psychoaktywne.
Jak zapobiegać? Jak rozpoznawać? Jak reagować na nowe zagrożenia?
Ostatnio w mediach pojawiło się wiele materiałów na temat „dopalaczy”. Docierały do nas coraz bardziej niepokojące informacje mówiące o znacznym wzroście liczby przypadków hospitalizacji, a nawet zgonów w związku z zażywaniem środków psychoaktywnych.
Odpowiedzią była nasza konferencja, skierowana do dyrektorów, psychologów, pedagogów, wychowawców i nauczycieli oraz do pracowników placówek oświatowych i prewencyjnych.
Przebieg Konferencji:
Anna Maria Stasiowska – Dyrektor Gdyńskiego Liceum Autorskiego STO oraz Prezes Stowarzyszenia In Gremio oficjalnie otworzyła konferencję.
Nowy Wspaniały Świat: Nie tylko dopalacze, czyli fakty i mity nt. nowych środków psychoaktywnych.
Piotr Wyszomirski – Dyrektor Programowy Ośrodka Psychologiczno-Pedagogicznego RAZEM wprowadził nas w zagadnienie dopalaczy jako nowego zagrożenia wobec młodzieży i dorosłych.
Sprzedaż „dopalaczy” jest zabroniona!
Jakub Ubych – Informatyk. Prelegent przedstawił sposoby zakupu „Dopalaczy” w sieci, bez dowodu osobistego, bez wychodzenia z domu, bez problemów, a także za ile. Obecni na konferencji słuchacze poznali strony internetowe, które w sposób „legalny” mogą nadal siać spustoszenie w głowach młodzieży.
Nie bawisz się nie żyjesz: kto i co kreuje dzisiejszą młodzież?
Anna Herra-Chyła – Psycholog Ośrodka RAZEM. Prezentacja miała na celu przybliżenie nam powodów, dla których współczesna młodzież sięga właśnie po dopalacze. Czym się interesuje, jak spędza wolny czas i jakie zagrożenia czyhają na młode osoby.
Jak (nie) rozmawiać o uzależnieniach z uczniami i rodzicami?
Magdalena Stadnyk – Psycholog Ośrodka RAZEM. Psycholog doradzała, jak nie rozmawiać z uczniami i rodzicami o problemie uzależnień. Przybliżyła zagadnienie profilaktyki, tak potrzebnej w dobie nowych zagrożeń oraz przedstawiła sylwetkę nauczyciela-profilaktyka przed, którym zostało postawione dość trudne zadanie.
Dostępne hurtowo i legalnie w aptece.
Marta Zadworna – Mgr farmacji, przedstawiła leki, które można kupić w każdej aptece, a które przy braku wiedzy w stosowaniu mogą wywołać spustoszenie w organizmie młodego człowieka. Mówiła też o objawach fizycznych osób uzależnionych oraz na jakie szczegóły, nauczyciele i wychowawcy powinni zwracać uwagę w kontakcie z uczniami.
Toksykologia i specyfika środków psychoaktywnych.
Nie tylko dopalacze: środki psychoaktywne w statystykach policyjnych.
Danuta Wołk-Karaczewska – Pedagog, podinspektor policji. W pierwszej prezentacji zobrazowano zebranym wszystkie możliwe środki psychoaktywne oraz ich działanie i szkodliwość na zdrowie.
W drugiej, natomiast przedstawiono przepisy prawne dotyczące produkcji, degustacji, wprowadzania do obrotu, posiadania i uprawy narkotyków. Zaprezentowano statystyki wykrywalności oraz przestępczości na terenie szkół, a także procedury, zachowania i praktyczne wskazówki (włącznie z aspektami prawnymi) jak szkoła powinna się zachowywać w sytuacjach trudnych.
Konferencję zakończyły warsztaty tematyczne:
- Substancje psychoaktywne, a psychika młodego człowieka – prowadzenie Psycholog Ośrodka Anna Hera-Chyła
W trakcie pierwszego warsztatu poszczególne osoby w grupie chciały uzyskać dokładne informacje na temat toksykologii, działania i form środków psychoaktywnych. Najbardziej interesował uczestników opis konkretnych przypadków i sposobów pomocy osobie po zażyciu środków psychoaktywnych. Najwięcej pytań dotyczyło tzw. „dopalaczy”. Uczestnikom zależało na zdobyciu konkretnych umiejętności – stworzenie scenariusza warsztatu na temat psychoprofilaktyki dopalaczy.
- Jak rozmawiać o uzależnieniach z uczniami i rodzicami? Programy profilaktyczne – prowadzenie psycholog Ośrodka Magdalena Stadnyk
Podczas warsztatu „Jak rozmawiać o uzależnieniach z uczniami i rodzicami? Programy profilaktyczne” zastanawiano się, co nauczyciele powinni wziąć pod uwagę przy rozmowach z rodzicami o profilaktyce, a co w rozmowach z uczniami. Nauczyciele zapoznali się z zasadami tworzenia programów profilaktycznych. Po warsztatach uczestnicy otrzymali konspekt rozmowy z rodzicami o problemie uzależnień oraz program warsztatu o uzależnieniach dla młodzieży. Podczas zajęć uczestnicy byli aktywni, chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami.
- Jak szkoła powinna się zachować w sytuacji zagrożenia? (procedury, zachowanie, praktyczne wskazówki) – prowadzenie podinspektor policji, pedagog Danuta Wołk-Karaczewska
Podczas trzeciego warsztatu, przedstawiono procedury prawne dotyczące sądu rodzinnego i nieletnich oraz prokuratury. Zaprezentowano algorytmy i zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych związanych z życiem szkoły. Przekazano podstawowe informacje dotyczące wybranych przepisów prawnych odwołujących się do nauczyciela jako funkcjonariusza publicznego oraz związane z tym prawa i obowiązki. Padło bardzo dużo pytań dot. sytuacji związanych z agresją i przemocą wobec nauczycieli, roszczeniową postawą rodziców, którzy nie wywiązują się z wcześniejszych zobowiązań oraz przestępstwami, do których dochodzi na terenie szkoły. Przedstawiono zasady prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, która przekazywana jest do różnych instytucji związanych z dziećmi i młodzieżą.
Tematyka dopalaczy była bardzo potrzebna i ważna dla naszych słuchaczy, dlatego cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem.
Już niedługo kolejne konferencje Ośrodka RAZEM w ramach projektu Nowy Wspaniały Świat, na które serdecznie zapraszamy.